Mina Sociala Medier – Tertialrapport Del 1, År 2020

Förr försökte jag göra statistikrapporter över mina sociala medier varje månad, men det har jag gett upp nu. Det är helt enkelt för tidskrävande. Istället kommer jag att göra tertialrapporter, tre gånger om året, där jag sammanfattar 4 månader i taget. Dessa rapporter kommer å andra sidan vara desto gedignare! 📚Så hämta en kanna te, halsa och knip för kung och fosterland! För detta kommer att ta ett tag… 😆

För er som inte känner mig vill jag bara berätta att anledningen till att jag tar social medier så seriöst är för att jag hoppas att kunna livnära mig 100% på konst och skapande i framtiden (helst inom något år!!). Och för att kunna göra det har jag kommit fram till att jag måste bygga ett varumärke. Så det är mitt mål med allt detta jippo. Att bygga ett starkt personligt varumärke så att jag i framtiden kan göra samarbeten och uppdrag åt ansedda företag och profiler. Wish me luck! 😎😎 Det kanske går helt åt pipsvängen!

Skål och Gutår för år 2020 och en bloggstart PÅ RIKTIGT! 🥂 Mer spännande än så här kan det inte bli! 😜 Låt oss kröka på oss våra tejpade läsarglasögon och granska dessa första trevande månader grundligt. Månaderna Januari till och med April – Så här ser läget ut! 👀


Vad har gjorts i bloggen Jan – Apr?

  • Bloggen och alla inlägg från och med hösten 2019 har sökoptimerats!
  • Ny header och profilbild sedan februari.
  • Ny presentationstext (under inläggen på mobilen, till höger på datorn) sedan april.
  • Översättningsverktyg för engelsktalande installerat.
  • Korrektion av möjligheten att lättare kunna gilla inlägg.
  • Jag har börjat blogga två dagar i veckan istället för en. (Har inte lyckats hålla det varje vecka dock, får jag erkänna… Rapp på fingrarna.)

ANALYS över bloggens statistik

Vilda Viola vilken ljuvlig syn! Sedan jag började satsa på sociala medier i januari 2020 har jag nästan dubblerat mina besökarantal, trots att jag inte bloggar särskilt mycket oftare. Jag bloggar fortfarande alldeles för sällan, vilket jag tids nog ska ta itu med! (Jag kommer att öka närvaron i takt med att jag får ordning på resterande kanaler.)

Linjerna visar: Unika användare som besöker min blogg varje vecka och månad.

Vad nummerna ovan visar är att jag nu är uppe i ca. 90 unika besökare per dag. (Vilket i den etablerade bloggvärlden är en fjärt i rymden. Men betyder hela världen för mig. 🙌) Jag hamnar då på drygt 500 unika besökare i veckan och (snart!) 2000 unika i månaden.

(Ni som har följt mig vet att jag har varit uppe i dessa siffror förut, men skillnaden då var att jag endast nådde så högt när jag var orimligt aktiv på internet och lade många timmar på att mingla runt på olika sociala plattformar. Det har jag inte tid med längre. Istället satsar jag nu på en automatiserad organisk tillväxt, via sökoptimering och stort bloggengagemang över lång tid. Som ni kan se så betalar denna strategi sig och jag har nu slagit tidigare rekord, trots att marknadsföringen är i det närmsta obefintlig!)

Som ni ser så går kurvan brant uppåt och jag har en blygsam förhoppning om att vara uppe i ett par tusen i veckan innan årets slut. 🤝

Linjena visar: Dagliga unika besökare, nya vs. återkommande.

På grund av bloggens nya sökoptimering hittar nu fler hit (t.ex. genom google) vilket också gör att procentantalet nya besökare (ca. 88%) jämfört med återkommande (ca. 9,5%) ökar. Så ser det ofta ut i de perioder en blogg har en kraftig tillväxt, så det är naturligt och välkomnat. Men över tid är det givetvis inga procenttal man vill ha! Återkommande läsare är alltid högsta prio. Så min uppgift nu blir att vara observant på detta i framtiden. Klyftan måste minska. 💪

Cirkelgraferna visar hur läsare hittar hit.

Som ni ser har jag en stor andel besökare som kommer hit via sökmotorer (78%). Det kan innebära att folk hittar hit när de söker på “Klipp din egen häck, Torvald! Du skymmer utsikten.” eller “Är fiolen ett farligt instrument?”. (Troligtvis har det något med bloggens innehåll att göra.) Men det kan också innebära att återkommande besökare hittar hit genom att helt enkelt söka på mitt namn eller bloggens titel. Som ni ser kommer 60% av alla återkommande hit via sökmotorer. (Vilket iofs låter besynnerligt mycket. Men jaja… Vem begriper hur bloggen registrerar saker och ting?)

Ca. 9% av mina nya besökare kommer hit via sociala medier, antagligen från min facebooksida eller instagram. (Låter rimligt.) Sisådär 8-9% hittar hit från andras kanaler och resten skriver in länken direkt i sökfönstret. (Fast var får de länken ifrån? Det har jag ofta undrat. Någon som har svar på denna gåta?)

Innan översättningsverktyget var installerat (januari) var andelen engelskspråkiga besökare 0%. Nu är den uppe i 7%. Fantastiskt roligt!

Övrig information. Antal sessioner, tidslängd på bloggen, avvisningsfrekvens etc.

Sist men inte minst – en översikt av litealltmöjligt.

  • Jag har för närvarande ca. 2500 trogna återkommande läsare. (Blombuketter och glada slängkyssar åt ert håll! 💐😍😘)
  • Såväl nya som återkommande stannar här, scrollar igenom och ugglar i drygt 1 min åt gången. (Men den siffran går väldigt mycket upp och ner beroende på dag.)
  • Avvisningsfrekvensen för både nya och återkommande ligger på cirkus 85%. Himmel och pannkaka!! Man skulle ju kunna tolka det som att jag lika gärna kan kasta in handduken för att blogginnehållet är fullkomligt värdelöst. Men jag har läst på om detta och förstått att avvisningsfrekvensen för bloggar ofta är höga pga. att de inte är uppbyggd på samma sätt som andra hemsidor (t.ex. webshopar som bygger på många olika sidor istället för bloggen där nästan all information finns på en och samma sida). Så den siffran säger egentligen varken bu eller bä i nuläget. (Jag kan gå in mer på det en annan gång för er som vill nörda i detta…)
  • Antal sessioner per unik person ligger på dryga 2, vilket är fullt rimligt med tanke på att jag har de flesta inlägg på en och samma sida. Och antal sidvisningar denna period har ungefär nått 16 000. En får tacka och buga för visat intresse! 🐮

Populäraste blogginläggen Jan-Apr?

Att göra på bloggen kommande månader?

  • Skapa ny header & profilbild.
  • Skapa sidorna: Om & Kontakt, Fotografering, Musik & Video.
  • Sortera och rensa kategorierna ordentligt, som i nuläget är rena jungeln.
  • Uppdatera bilderna på alla gamla inlägg skapade innan hösten 2019, som tappades i flytten till nya domänen. Ett tungt och tidskrävande jobb. Ser INTE fram emot det. 🙀

INSTAGRAM – Upp till kamp!!!

Baahh!! Visa vad ni går för nu – nedrans instagramalgoritmer – för jag tänker utmana er stort. 💪 Ni ska bli mitt underlag och jag er överman. 🔥

Den senaste tiden har jag försökt avancera mitt instagram-engagemang (samt skills). Det sägs ju vara en viktig plattform om man vill nå ut till likasinnade. Hittills har det inte gått så bra för mig på instagram. Förlåt, jag underdrev. Det har gått uruselt. Instagram har gett mig mental migrän och blodsmak i munnen. Jag har varit så ledsen och frustrerad många dagar dessa månader, för att jag inte förstår hur plattformen och algoritmerna fungerar. Jag förstår mig inte på hur jag ska agera för att nå ut! 😭 Som läget ser ut just nu så lägger jag orimligt många timmar varje vecka på att fota, editera bilder och skapa välgenomtänkta texter. Och ändå har jag YNKA 160 följare! (Nu får jag väl också erkänna att jag inte har postat så flitigt heller, men ändå!!) Är detta ett skämt? Ska det vara så svårt? 😳

Så fort två vänliga själar sällar sig till följaskaran, så försvinner en annan. Och jag hinner liksom inte ens säga hejdå eller förstå varför! Så det går förbaaaaarskat långsamt framåt. Hade jag varit klokare än så här så hade jag förstås lagt min energi på annat. Men jag gillar inte att inte förstå hur saker ska göras rätt. Det finns liksom något jäklar anamma inom mig som inte vill låta sig kuvas.

Min bestämda föreställning är att algoritmerna finns till för att göra min (och andras?) tillvaro outhärdlig. Urlaka en på sista varma droppen kämparglöd och skaparlust. Why?? WHYYYY? / Mvh Dramaqueen 😝

Vad har gjorts på instagram Jan-Apr?

Nä. Här har vi inte tid att gå runt och hänga läpp! 😠🏃‍♀Nu har jag iaf tagit mig i kragen, synat mitt sorgliga flöde och funderat ihärdigt över mina brister (läs mitt upplägg). Jag har ansträngt mig, kavlat upp ärmarna, spottat i nävarna och levlat upp gamet… Följande åtgärder är genomförda.

  • Börja fokusera mer på att få en enhetlig stil och känsla på mitt flöde. Har inte helt landat i detta ännu, men är på god väg. Slits mellan att vilja ha varma bilder och lite mer kalla. Gaahh…
  • Börjat lägga mer tid och energi på texterna till i varje bild nu. (Kan inte påstå ännu att det betalar sig. Men vi får väl se…)
  • Växlat upp användandet av hashtaggar som sägs vara en viktig del i att nå ut. Jag har gjort listor på alla som passar min nisch och en struktur över hur/när de ska användas.
  • Uppgraderat engagemanget till att posta 3 gånger i veckan. (Oftare än så hinner jag inte.)
  • Börjat använda mig av Insta Stories. Det har varit ett helt projekt i sig att sätta sig in i, eftersom jag tidigare aldrig har använt det, ens privat.
  • Uppdaterat profiltexten så att den ska vara lättbegriplig. Skapat en lite fancy stil över namnet och en duva med grönt i munnen. Det kändes lagom symboliskt! 🐼 Och tydlig information om min nisch/story.
  • Skapat highlights med handtecknade coverbilder. Träbakgrund med vita symboler. Det ska bli mitt varumärkes signalement tänker jag. Vad tycks? Diss eller dass? 😄😄
Två av highlightbilderna.

ANALYS över instagrams statistik

Översikt över mitt konto.

Nej, jag är inte den som lufsar halvhjärtat in i mina projekt. Detta är 150% LIVSVIKTIGT och avgörande för min framtid. Så jag har rivit runt på nätet för att hitta de optimala verktygen för att grundligt kunna analysera mitt instagramflöde. Jag har testat 14 olika program varav jag fastnade främst för NapoleonCat, Crowdfire, Command for Instagram, Socialbook och Square Lovin. Jag kan verkligen rekommendera alla dessa! (Men de kostar en duktig slant.)

Engagement raten.

För mig är kvaliteten viktigare än kvantiteten. Och jag tycker också att det visar sig på mina siffror. Jag ligger ofta mellan 30-40% i Engagement Rate vilket är ovanligt högt för ett litet konto (normalt är 10% för minikonton, enligt statistik).

Mycket högre reach i jan-feb, sedan plötsligt hände något…!?

Men min reach på mina inlägg är i det närmsta obefintlig. Nästan inga ser dem. De når endast ungefär 100-150 personer, varav en fjärdedel engagerar sig, gillar eller kommenterar. 100 personer är galet lite!! Och de flesta som nås är inte ens mina följare. Men vad som är ännu konstigare är att i januari och februari var reachen mycket högre och sen plötsligt stryptes den. WTF!! WHY??

Jag vet att jag har fått tips om followtofollow och annat lurt, men jag vägrar fuska mig framåt. Det är bara hårt arbete som gäller. Jag måste helt enkelt ta reda på vad jag gör fel och göra det bättre. Konstigare än så kan det väl inte vara? Någon som har några tips?? 😘😘

När i tid unika besökare klickar in sig på min profil. Enligt Crowdfire.

Som ni ser har jag flest fönstertittare runt kl. 13.00-14.00 på eftermiddagen. (Lite oväntat faktiskt.. får följa upp på detta! Innan har det varit på kvällen.)

Populäraste instagraminläggen Jan-Apr?

Mina mest populära instagrambilder/inlägg

Jag trodde att mina senaste inlägg, som jag har lagt mycket mer tid och engagemang på skulle gå bättre. Men icke. Här är favoriterna!

Att göra på instagram kommande månader?

  • Skapa en RIKTIG profilbild. Med rätt stil, rätt budskap. Hittills har jag bara använt en gammal figur som låg och drällde på datorn.
  • Skapa fler highlights och uppdatera cover-bilderna som jag har hittills. De är lite ojämna i styrkan i det vita. (Petitesser, jag vet. Men jag är sjukligt perfektionist. Borde söka hjälp. Lol.)
  • Fortsätta växla upp vad gäller upplägg, look och känsla i flödet.
  • Fortsätta växla upp vad gäller Insta Story. Försöka posta åtminstone varannan dag.

Youtube – here I come!

Youtube kommer att vara mitt största fokus de kommande månaderna. Att få den kanalen på fötterna.

  • Skapa en magnifik header!!
  • Skapa en profilbild i rätt stil, med rätt budskap.
  • Börja leverera filmer. Det har varit många om och men här, saknad utrustning, saknat datorprogram etc. etc. Men nu är det dags! Slut på ursäkterna.

Avslutande ord

Trots att instagram är motsträvig så frodas bloggen och det är jätteroligt att fler och fler hittar hit. HEJ PÅ ER!! NI HAR VARIT SAKNADE!!! 💓 Varje en av er är varmt uppskattade. Det gör givetvis hela projektet mycket roligare att känna att det man delar med sig av har någon svarare, någonstans det landar. Någon som delar ens intressen och kan ge respons på grubbel och hårklyveri etc. Så lämna gärna några tassar i kommentarsfältet! 👣

6
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Zilia VingJosephineHannas krypinMellan raderna Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Mellan raderna
Guest

Jag tycker sånt här är jättespännande att läsa, att få inblick i någon annans kamp rent konkret och till och med få se siffror och statistik svart på vitt. Tack för att du delar med dig 🙂 Du är grym och har en enorm kämparglöd, kom ihåg att du lägger grunden för allt just nu, det känns otacksamt nu men kommer förhoppningsvis betala sig längre fram! 😉 Kram

Hannas krypin
Guest

Men så spännande att läsa! Jag hejar på dig. Vet du att jag förstår din glädje över dina unika besökare. Varje dag jag lyckas komma över 100 unika gör mig hellycklig. Men jag förstår inte att du bara har 160 följare på instagram. Ditt instagramkonto ser ju alldeles fantastiskt ut. Använder du # för att fler ska hitta till ditt konto? Annars är det ett hett tips.

PS. Följer dig på IG nu. Hannafialotta heter jag där. DS.

Josephine
Guest

Oj vad mycket statistik! men det ser ju bra ut och säkert användbart. Jag har ju bara en “gratis”-blogg så där finns bara antalet besökare och ingenting mer. YouTube (som också är gratis) har betydligt fler analys-redskap. Detta hittade jag idag, kanske av nytta för dig? > https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-make-videos-people-will-watch-on-social-media/

Stäng meny
Längta Hem